Haber Detayı
22 Nisan 2020 - Çarşamba 10:21 Bu haber 3393 kez okundu
 
Kovid-19 Sosyal Medya Kullanımı Artırıyor
TEKNOLOJİ Haberi
Kovid-19 Sosyal Medya Kullanımı Artırıyor

Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesinden Dr. Öğr. Üyesi Ersin Diker ile Trabzon Üniversitesi Vakfıkebir Meslek Yüksekokulundan Dr. Öğr. Üyesi Fatih Çelik tarafından gerçekleştirilen araştırma sonuçlarına göre sosyal medya kullanım süresi ortalama 3 saat 28 dakika iken, bu süre Kovid-19 ile beraber 5 saat 38 dakikaya yükseldi.

Sosyal Medya Kullanımında Dikkat Çekici Artış

Yapılan araştırmada, Kovid-19 sürecinde bireylerin sosyal medya kullanım alışkanlıkları detaylı olarak incelendi. Araştırmada, Kovid-19 sürecinde bireylerin sosyal medya kullanım süresinde ciddi oranda yükselme olduğu ortaya çıktı. Kovid-19 salgını öncesi yapılan bazı araştırmalara göre, Türkiye’de günlük ortalama sosyal medya kullanım süresi 2 saat 48 dakika iken bu sürenin salgın sürecinde artması dikkat çekti.

Trabzon Üniversitesi Vakfıkebir Meslek Yüksekokulundan Dr. Öğr. Üyesi Fatih Çelik, Yeni tip Korona Virüsü Kovid-19 tüm dünyada olduğu gibi Türkiye’de de ilk vakanın ortaya çıkması ve tüm şehirlerde görülmeye başlamasıyla birlikte, insanların sosyal izolasyon başlatmalarına,  zorunlu olmadıkça evlerinden çıkmamalarına neden olduğunu söyledi.  

Online Anket Yapıldı

Dr. Öğr. Üyesi Fatih Çelik, Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi’nden Dr. Öğr. Üyesi Ersin Diker ile yaptıkları online anket çalışmasının Türkiye genelinde 629 kadın ve 438 erkek olmak üzere toplam bin 67 kişi üzerinde gerçekleştirildiğini belirterek, “Kişilerin evlerine kapanmaları,  sosyal medya kullanım sürelerine doğrudan etki ettiği ortaya çıkmıştır. Online anket yoluyla Türkiye genelinde 629 kadın ve 438 erkek olmak üzere toplam 1067 kişi üzerinde gerçekleştiren araştırmaya göre, araştırmaya katılanların Kovid-19 öncesi sosyal medya kullanım süresi ortalama 3 saat 28 dakika iken, bu süre Kovid-19 ile beraber 5 saat 38 dakikaya yükselmiştir. Özellikle Kovid-19 öncesi 7 saat ve üstü günlük ortalama kullanım süresi 6,6 oranındayken, bu süreçte 27,5’e çıkmıştır” ifadelerini kullandı.

‘İlk Sosyal Medyadan Duyuldu’

Dr. Öğr. Üyesi Çelik, “Araştırmaya katılanların çoğunluğunun Kovid-19’u ilk olarak sosyal medya ve internette duyduklarını ileri sürdü. Araştırmamıza katılanların 39’u Kovid-19’u ilk olarak sosyal medyada duyduklarını ifade ederken, 29,1’i TV’den ve 24,8’i internet üzerinde ilk olarak karşılaştıklarını belirtmişlerdir. Bunun yanı sıra, 42,3’ü Kovid-19 ile ilgili bilgileri sosyal medyadan takip ederken, 28,8’i internet ve 27,4’ü TV’den takip etmişlerdir. Gelişmeleri ve gündemde yer alan haberleri hızlı bir şekilde aktarma konusunda internet ve sosyal medya büyük bir avantaja sahip olmasının bu oranların ortaya çıkmasında etkisi yadsınamaz. Fakat diğer taraftan Türk insanının geleneksel kitle iletişim aracı olan TV’yi de izlemeye devam ettiği görülmektedir” diye konuştu.

Instagram İlk Sırada

Araştırmada Kovid-19 sürecinde bireyler tarafından en sık kullanılan sosyal medya platformlarının dağılımına bakıldığında, 27,2 Instagram, 24,7 ile WhatsApp’ı 21 ile Twitter’in takip ettiğini anlatan Dr. Öğr. Üyesi Çelik ,“Instagram her koşulda hala Türk insanı için en sık kullanılan sosyal medya platformudur. Özellikle 18-35 yaş aralığındakilerde Instagram yoğun bir şekilde kullanılırken, 36-44 yaş aralığındakiler Twitter ve yaşı 45 üstü olanlar WhatsApp’ı daha sık kullanmaktadırlar. Twitter gündemi takip edebilmek adına en uygun platform olarak gözükürken, özellikle orta yaşın üstündeki bireylerde WhatsApp’ın en sık kullanılan platform olmasında kullanıcıların kişisel mesajlar veya gruplar aracılığıyla Kovid-19 ile ilgili doğru veya yanlış, sahte, manipüle edilmiş içeriklerin sıklıkla paylaşılmasının etkisi olduğunu söylemek mümkündür” dedi.

En Düşük Oran Facebook’a Ait

Dr. Öğr. Üyesi Çelik , “Facebook ise, 7,7 kullanım oranı ile bu süreçte kullanıcılar tarafından en az tercih edilen platformlardan biridir. Facebook’u 31,3 oran ile daha çok ilkokul/ortaokul eğitim seviyesinde olan katılımcılar tercih ederken, lise, ön lisans ve lisans eğitim seviyesindekiler Instagram’ı yoğun bir şekilde kullanmakta ve lisansüstü eğitim seviyesindekiler ise Twitter’ı diğer platformlara göre Kovid-19 sürecinde daha sık tercih etmektedir” dedi.

Trabzon Üniversitesi Vakfıkebir Meslek Yüksekokulu’ndan Dr. Öğr. Üyesi Fatih Çelik sözlerini şöyle tamamladı;

“Kovid-19 sürecinde katılımcıların sosyal medya kullanma eylemlerine bakıldığında ise, gündemi takip etme 20,1 ile ilk sırada yer alırken, diğer kişilerin paylaştığı içerikleri takip etme 18,5, Sağlık Bakanı’nın resmî açıklamalarını takip etme 17,4, diğer kişilerle mesajlaşma (sohbet) 17,2 ve Kovid-19 ile ilgili bilgilere bakma 14,4 olarak sıralanmaktadır.”

 

 

Kaynak: Editör:
Etiketler: Kovid-19, Sosyal, Medya, Kullanımı, Artırıyor,
Yorumlar
Haber Yazılımı